Duurzaam

Voedselverspilling

Scroll verder

Elke dag vullen we zeven miljoen borden. We willen dat zoveel mogelijk van onze producten door klanten geconsumeerd wordt en er geen voedsel wordt verspild. Van de boer en teler, de producent, onze winkels, tot bij jou thuis: we werken in de gehele keten samen om voedselverspilling te voorkomen. We geven reststromen waar mogelijk een tweede leven en zo dragen we bij aan een circulaire economie, want we willen zo efficiënt mogelijk omgaan met grondstoffen.

Onze doelstellingen

In 2030 willen we de voedselverspilling in onze eigen operatie met 50% verminderen ten opzichte van 2016. Daarnaast hebben we als onderdeel van onze samenwerking met het Wereld Natuur Fonds (WWF-NL), twee aanvullende doelstellingen opgesteld om voedselverlies in onze groente- en fruitketens verder terug te dringen.

In 2030 willen we:

-25%

Voedselverlies bij onze Nederlandse en buitenlandse telers. Dit omvat verliezen tijdens de teelt, oogst en opslag op hun bedrijf.

-50%

Voedselverlies bij onze leveranciers van groente en fruit. Dit verlies ontstaat tijdens opslag, verwerking en transport.

-50%

Voedselverspilling in onze eigen operatie.

Resultaten

We meten onze voedselverspilling nauwkeurig en we blijven onze meetmethodes verbeteren. Sinds 2022 kunnen we dankzij nog nauwkeurigere data beter zien wat écht verspild wordt. Voor 2016, ons basisjaar voor onze doelstelling, hadden we dat echter nog niet. Voor dat jaar hebben we een schatting gemaakt.

voedselverspilling

Verminderen

Reductie per miljoen euro verkocht voedsel.

Reductie per kilogram
verkocht voedsel.

Onze aanpak

We zoeken in de winkel en in onze ketens naar slimme manieren om voedselverspilling te voorkomen. Dat begint bij het beter afstemmen van productie op verwachte vraag, zodat we verspilling zo vroeg mogelijk in de keten al kunnen beperken.

Fases in onze keten

Leverancier

Productie

Commerce

Assortiment

Replenishment

Besturing

Winkel

Uitvoering

Klant

Consumptie

Onze initiatieven en samenwerkingen

Circulaire ingrediënten

We zetten in op het gebruik van circulaire ingrediënten: grondstoffen die ontstaan uit reststromen binnen onze ketens. Denk bijvoorbeeld aan het verwerken van snijresten van groenten of fruit tot nieuwe producten. Om dit mogelijk te maken, werken we nauw samen met onze leveranciers. Door reststromen slim met elkaar te verbinden ontwikkelen we nieuwe producten met circulaire ingrediënten.

AH Overblijvers

Via AH Overblijvers verkopen we producten die bijna over de houdbaarheidsdatum zijn of
uit het assortiment gaan
met flinke korting.

Dynamisch afprijzen

We gebruiken elektronische prijskaarten in de winkels voor al onze producten in de winkel. Dit noemen we dynamisch afprijzen. Hierdoor geven we oplopende korting tot 70% naarmate de houdbaarheidsdatum nadert. Met een slim algoritme berekenen we de ideale korting voor dat moment. Zo zorgen we ervoor dat er aan het einde van de dag minder producten overblijven die niet meer verkocht kunnen worden.

Het Groente & Fruitzakje

Het Groente & Fruitzakje is een herbruikbaar verszakje gevuld met groente en fruit dat iets rijper is of een oneffenheid heeft, maar nog steeds van prima kwaliteit is.

Tussen de 23% en 32% van de totale voedselverspilling vindt bij klanten thuis plaats. Daarom helpen we onze klanten graag op weg om zelf ook minder te verspillen.

Brood van Gisteren

Brood dat aan het einde van de dag overblijft bij onze bakkerij-afdeling in de winkel, verkopen we de volgende ochtend tot 11.00 uur met korting onder de naam ‘Brood van Gisteren’. Het brood is nog steeds vers en lekker.

Kijk, ruik en proef

Veel klanten weten het verschil niet tussen een tenminste houdbaar tot (THT) datum en een te gebruiken tot (TGT) datum. In samenwerking met de Coalitie Houdbaarheid, een initiatief van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling, hebben we daarom het Kijk, Ruik, Proef-icoon op verpakkingen geïntroduceerd. Het Kijk, Ruik, Proef-icoon op producten met een THT-datum stimuleert klanten om zelf te beoordelen of een product nog goed is na de houdbaarheidsdatum. Het handje-icoon bij producten met een TGT-datum maakt duidelijk dat TGT-producten niet meer veilig te eten zijn na de datum. Op deze manier zorgen we voor meer bewustwording rondom de houdbaarheid, zodat klanten thuis minder verspillen.

Scan & Kook

Met behulp van Generative AI-technologie is de Scan & Kook-functie in de AH app gebouwd om voedselverspilling tegen te gaan. Klanten maken een foto van de ingrediënten die ze nog over hebben. Via de app krijgen klanten vervolgens gepersonaliseerde recepten die ze eenvoudig op hun boodschappenlijst zetten, zodat ze de ingrediënten in hun gerecht kunnen verwerken en niet hoeven weg te gooien.

Toine Timmermans
Samen Tegen Voedselverspilling

‘Ik ben enorm trots op Albert Heijn die al jarenlang koploper is in het voorkomen en reduceren van voedselverspilling. Door op schaal en in een grote diversiteit aan producten ingrediënten toe te voegen die anders weggegooid zouden worden, zetten ze een belangrijke stap in de strijd tegen verspilling.’

Samenwerken om voedselverspilling te verminderen

Albert Heijn heeft zich aangesloten bij de Coalitie Houdbaarheid en het Upcycled4Food Initiative. Samen met de Coalitie Houdbaarheid creëert Albert Heijn bewustzijn over de houdbaarheid van voedsel zodat thuis minder wordt verspild. Albert Heijn streeft, als onderdeel van de verspillingsvrije beweging van Samen Tegen Voedselverspilling, 50% minder voedselverspilling in 2030 na. Naast een financiële bijdrage aan de stichting, doet Albert Heijn mee met de jaarlijkse monitor van de retailcijfers, en werken we samen om tijdens de verspillingsvrije week het thema landelijk onder de aandacht te brengen.

Samenwerken om voedselverspilling te verminderen

Albert Heijn heeft zich aangesloten bij de Coalitie Houdbaarheid en het Upcycled4Food Initiative. Samen met de Coalitie Houdbaarheid creëert Albert Heijn bewustzijn over de houdbaarheid van voedsel zodat thuis minder wordt verspild. Albert Heijn streeft, als onderdeel van de verspillingsvrije beweging van Samen Tegen Voedselverspilling, 50% minder voedselverspilling in 2030 na. Naast een financiële bijdrage aan de stichting, doet Albert Heijn mee met de jaarlijkse monitor van de retailcijfers, en werken we samen om tijdens de verspillingsvrije week het thema landelijk onder de aandacht te brengen.

Tussen de 23% en 32% van de totale voedselverspilling vindt bij klanten thuis plaats. Daarom helpen we onze klanten graag op weg om zelf ook minder te verspillen.

Voor elk product in onze ruim 1.250 winkels voorspellen we met behulp van AI wat we per dag verwachten te verkopen. Onze order-algoritmes bepalen vervolgens nauwkeurig hoe we onze winkels bevoorraden. De algoritmes streven naar de optimale balans tussen beschikbaarheid en voedselverspilling. We blijven continu werken aan het verbeteren van deze algoritmes.

Besturing

Het juiste product, op het juiste moment, in de juiste hoeveelheid, in de juiste winkel. Door slim gebruik te maken van data kunnen we ons assortiment steeds nauwkeuriger laten aansluiten bij de wensen van klanten.

Assortiment

We helpen klanten thuis om minder voedsel te verspillen.

Consumptie

Ondanks nauwkeurig sturen en plannen, zal er altijd wat voedsel overblijven in onze winkels. Met verschillende initiatieven voorkomen we dat we dit voedsel moeten weggooien.

Uitvoering

Samenwerken met onze boeren, telers en leveranciers om verspilling te voorkomen.

Productie

Fases in onze keten

Resultaten

We meten onze voedselverspilling nauwkeurig en we blijven onze meetmethodes verbeteren. Sinds 2022 kunnen we dankzij nog nauwkeurigere data beter zien wat écht verspild wordt. Voor 2016, ons basisjaar voor onze doelstelling, hadden we dat echter nog niet. Voor dat jaar hebben we een schatting gemaakt.

Onze aanpak

We zoeken in de winkel en in onze ketens naar slimme manieren om voedselverspilling te voorkomen. Dat begint bij het beter afstemmen van productie op verwachte vraag, zodat we verspilling zo vroeg mogelijk in de keten al kunnen beperken.

Onze doelstellingen

In 2030 willen we de voedselverspilling in onze eigen operatie met 50% verminderen ten opzichte van 2016. Daarnaast hebben we als onderdeel van onze samenwerking met het Wereld Natuur Fonds (WWF-NL), twee aanvullende doelstellingen opgesteld om voedselverlies in onze groente- en fruitketens verder terug te dringen.

In 2030 willen we:

-25%

Voedselverlies bij onze Nederlandse en buitenlandse telers. Dit omvat verliezen tijdens de teelt, oogst en opslag op hun bedrijf.

-50%

Voedselverlies bij onze leveranciers van groente en fruit. Dit verlies ontstaat tijdens opslag, verwerking en transport.

-50%

Voedselverspilling in onze eigen operatie.

Scan & Kook

Met behulp van Generative AI-technologie is de Scan & Kook-functie in de AH app gebouwd om voedselverspilling tegen te gaan. Klanten maken een foto van de ingrediënten die ze nog over hebben. Via de app krijgen klanten vervolgens gepersonaliseerde recepten die ze eenvoudig op hun boodschappenlijst zetten, zodat ze de ingrediënten in hun gerecht kunnen verwerken en niet hoeven weg te gooien.

Toine Timmermans
Samen Tegen Voedselverspilling

‘Ik ben enorm trots op Albert Heijn die al jarenlang koploper is in het voorkomen en reduceren van voedselverspilling. Door op schaal en in een grote diversiteit aan producten ingrediënten toe te voegen die anders weggegooid zouden worden, zetten ze een belangrijke stap in de strijd tegen verspilling.’

Dynamisch afprijzen

We gebruiken elektronische prijskaarten in de winkels voor al onze producten in de winkel. Dit noemen we dynamisch afprijzen. Hierdoor geven we oplopende korting tot 70% naarmate de houdbaarheidsdatum nadert. Met een slim algoritme berekenen we de ideale korting voor dat moment. Zo zorgen we ervoor dat er aan het einde van de dag minder producten overblijven die niet meer verkocht kunnen worden.

Het Groente & Fruitzakje

Het Groente & Fruitzakje is een herbruikbaar verszakje gevuld met groente en fruit dat iets rijper is of een oneffenheid heeft, maar nog steeds van prima kwaliteit is.

Kijk, ruik en proef

Veel klanten weten het verschil niet tussen een tenminste houdbaar tot (THT) datum en een te gebruiken tot (TGT) datum. In samenwerking met de Coalitie Houdbaarheid, een initiatief van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling, hebben we daarom het Kijk, Ruik, Proef-icoon op verpakkingen geïntroduceerd. Het Kijk, Ruik, Proef-icoon op producten met een THT-datum stimuleert klanten om zelf te beoordelen of een product nog goed is na de houdbaarheidsdatum. Het handje-icoon bij producten met een TGT-datum maakt duidelijk dat TGT-producten niet meer veilig te eten zijn na de datum. Op deze manier zorgen we voor meer bewustwording rondom de houdbaarheid, zodat klanten thuis minder verspillen.

Brood van Gisteren

Brood dat aan het einde van de dag overblijft bij onze bakkerij-afdeling in de winkel, verkopen we de volgende ochtend tot 11.00 uur met korting onder de naam ‘Brood van Gisteren’. Het brood is nog steeds vers en lekker.

voedselverspilling

Reductie per kilogram
verkocht voedsel.

Reductie per miljoen euro verkocht voedsel.

Verminderen

Elke dag vullen we zeven miljoen borden. We willen dat zoveel mogelijk van onze producten door klanten geconsumeerd wordt en er geen voedsel wordt verspild. Van de boer en teler, de producent, onze winkels, tot bij jou thuis: we werken in de gehele keten samen om voedselverspilling te voorkomen. We geven reststromen waar mogelijk een tweede leven en zo dragen we bij aan een circulaire economie, want we willen zo efficiënt mogelijk omgaan met grondstoffen.

Duurzaam

Voedselverspilling

AH Overblijvers

Via AH Overblijvers verkopen we producten die bijna over de houdbaarheidsdatum zijn of uit het assortiment gaan met flinke korting.

Circulaire ingrediënten

We zetten in op het gebruik van circulaire ingrediënten: grondstoffen die ontstaan uit reststromen binnen onze ketens. Denk bijvoorbeeld aan het verwerken van snijresten van groenten of fruit tot nieuwe producten. Om dit mogelijk te maken, werken we nauw samen met onze leveranciers. Door reststromen slim met elkaar te verbinden ontwikkelen we nieuwe producten met circulaire ingrediënten.

Onze initiatieven en samenwerkingen