Grondstoffen en producten

Soja

Albert Heijn heeft zich gecommitteerd aan ontbossings- en conversievrije soja – zowel direct als indirect via veevoer - in eigen merkproducten in 2025, met een cut-off date van 31 december 2020. Eerdere afspraken, zoals de cut-off data van juli 2008 uit het Amazon Soy Moratorium, blijven ven kracht. Ons sojabeleid – onderdeel van onze contracten met eigen merkleveranciers – legt vast wat we van leveranciers verwachten en wat de gevolgen zijn bij niet-naleving.

Wanneer de soja in (de ketens van) onze eigen merkproducten afkomstig is uit hoog-risico gebied (Zuid-Amerika) gebruiken we uitsluitend soja die is gecertificeerd volgens een standaard die is gebenchmarkt aan de FEFAC Soy Sourcing Guidelines en die voldoet aan criterium 34 (‘geen conversie’). De soja is ten minste afgedekt met credits. We werken toe naar fysieke certificering om ontbossings- en conversievrije soja te waarborgen. Samen met leveranciers, veevoederproducenten en importeurs zetten we samenwerkingen op om dit te bereiken. Ook stimuleren we de overgang naar alternatieve eiwitbronnen in veevoer. Zo is bij een aantal van onze pluimveehouders binnen Beter voor Natuur & Boer al een deel van de soja vervangen door circulaire eiwitten (PAP’s) uit reststromen. Daarnaast doen we proeven met sojavrij voer voor vleesvarkens en voer met 50% minder soja voor leghennen. In ons duurzaamheidsverslag rapporteren we jaarlijks over de voortgang.

Albert Heijn is via Ahold Delhaize lid van de Roundtable for Responsible Soy (RTRS), de Soy Transparency Coalition en de Retail Soy Group. Deze samenwerkingen bevorderen transparantie en sectorbrede actie richting verantwoorde sojateelt. Samen met het Wereld Natuur Fonds (WWF-NL) hebben we ambities opgesteld om de ecologische voetafdruk van Nederlandse supermarkten in 2030 te halveren, met onder andere afspraken over het tegengaan van ontbossing en conversie in sojaketens.

Soja is een eiwitrijke peulvrucht die vooral wordt gebruikt in veevoer voor kippen, varkens en andere dieren. Meer dan 95% van de soja in onze keten wordt op deze manier ingezet. Het is een belangrijke eiwitbron in veevoer, maar de teelt van soja kan gepaard gaan met risico’s op ontbossing en andere vormen van landconversie, verlies van biodiversiteit en negatieve effecten op lokale gemeenschappen en mensenrechten.

Grondstoffen en producten

Soja

Albert Heijn heeft zich gecommitteerd aan ontbossings- en conversievrije soja – zowel direct als indirect via veevoer - in eigen merkproducten in 2025, met een cut-off date van 31 december 2020. Eerdere afspraken, zoals de cut-off data van juli 2008 uit het Amazon Soy Moratorium, blijven ven kracht. Ons sojabeleid – onderdeel van onze contracten met eigen merkleveranciers – legt vast wat we van leveranciers verwachten en wat de gevolgen zijn bij niet-naleving.

Wanneer de soja in (de ketens van) onze eigen merkproducten afkomstig is uit hoog-risico gebied (Zuid-Amerika) gebruiken we uitsluitend soja die is gecertificeerd volgens een standaard die is gebenchmarkt aan de FEFAC Soy Sourcing Guidelines en die voldoet aan criterium 34 (‘geen conversie’). De soja is ten minste afgedekt met credits. We werken toe naar fysieke certificering om ontbossings- en conversievrije soja te waarborgen. Samen met leveranciers, veevoederproducenten en importeurs zetten we samenwerkingen op om dit te bereiken. Ook stimuleren we de overgang naar alternatieve eiwitbronnen in veevoer. Zo is bij een aantal van onze pluimveehouders binnen Beter voor Natuur & Boer al een deel van de soja vervangen door circulaire eiwitten (PAP’s) uit reststromen. Daarnaast doen we proeven met sojavrij voer voor vleesvarkens en voer met 50% minder soja voor leghennen. In ons duurzaamheidsverslag rapporteren we jaarlijks over de voortgang.

Albert Heijn is via Ahold Delhaize lid van de Roundtable for Responsible Soy (RTRS), de Soy Transparency Coalition en de Retail Soy Group. Deze samenwerkingen bevorderen transparantie en sectorbrede actie richting verantwoorde sojateelt. Samen met het Wereld Natuur Fonds (WWF-NL) hebben we ambities opgesteld om de ecologische voetafdruk van Nederlandse supermarkten in 2030 te halveren, met onder andere afspraken over het tegengaan van ontbossing en conversie in sojaketens.

Soja is een eiwitrijke peulvrucht die vooral wordt gebruikt in veevoer voor kippen, varkens en andere dieren. Meer dan 95% van de soja in onze keten wordt op deze manier ingezet. Het is een belangrijke eiwitbron in veevoer, maar de teelt van soja kan gepaard gaan met risico’s op ontbossing en andere vormen van landconversie, verlies van biodiversiteit en negatieve effecten op lokale gemeenschappen en mensenrechten.