Duurzaam
Klimaat
Scroll verder

De aarde warmt op en dat heeft grote gevolgen voor milieu, mens en dier. Albert Heijn voelt zich verantwoordelijk om grote en kleine stappen te zetten om onze uitstoot te verminderen - binnen onze eigen organisatie en samen met leveranciers. We zijn samen op weg naar Net Zero.
Onze doelstellingen
Onze klimaatdoelstellingen zijn opgesteld in lijn met het Science Based Targets Initiative (SBTi). Dit betekent dat we wetenschappelijk onderbouwde doelstellingen hanteren die bijdragen aan het beperken van de opwarming van de aarde tot maximaal 1,5˚C. Ons uiteindelijke doel is Net Zero: een uitstoot van netto nul.
uitstoot van broeikasgassen in onze keten (scope 3).
Net Zero
uitstoot van broeikasgassen in onze eigen operaties (scope 1-2).
Net Zero
minder uitstoot van broeikasgassen in onze keten (scope 3) t.o.v. 2018.
45%
minder uitstoot van broeikasgassen in onze eigen operaties (scope 1-2) t.o.v. 2018.

50%
2050
2040
2030
Door deze wetenschappelijk onderbouwde doelen te volgen, leggen we een stevige basis voor een toekomst waarin we als organisatie en ketens onze impact op het klimaat aanzienlijk kunnen verminderen.
Voor scope 1 en 2 betekent dit dat minimaal 90% van de uitstoot moet worden gereduceerd en dat eventuele onvermijdbare emissies (maximaal 10%) worden gecompenseerd.
Voor scope 3 volgen we de sectorspecifieke FLAG-richtlijn (Forest, Land and Agriculture). Hierin is vastgelegd dat minimaal 72% van de uitstoot moet worden gereduceerd en dat het resterende deel (maximaal 28%) moet worden gecompenseerd via koolstofvastlegging in bijvoorbeeld bodems.
Wat verstaan we onder Net Zero?
Net Zero betekent niet dat we letterlijk geen uitstoot meer hebben. Een deel van de emissies blijft onvermijdelijk, omdat we te maken hebben met natuurlijke productiesystemen. Het betekent dat we onze uitstoot zoveel mogelijk reduceren, en alleen het resterende, onvermijdbare deel compenseren.

Resultaten
In 2024 bevoorraadden wij winkels in Amersfoort, Amsterdam, Assen, Den Haag, Delft, Deventer, Dordrecht, Enschede, Eindhoven, Gouda, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Zwolle met emissievrije vrachtwagens.
97%
In 2024 waren
97% van alle eigen
winkels gasloos

Relatieve uitstoot van onze ingekochte producten (scope 3.1) in kilogram CO₂e per verkocht product.


Absolute uitstoot van onze ingekochte producten (scope 3.1) in kiloton CO₂e.
Uitstoot
We werken continu aan het verbeteren van onze productdata, ook met terugwerkende kracht tot aan ons basisjaar 2018. In 2024 kregen we beter inzicht in de productgewichten van 2018, waardoor we de uitstoot-cijfers hebben bijgesteld.
Scope 1-2:
de energietransitie
Voor onze bedrijfsvoering hebben we energie nodig – voor verlichting, koeling, verwarming en transport. We nemen steeds meer maatregelen om de uitstoot hiervan te verminderen. Zo zetten we stappen richting het gebruik van 100% duurzame energie, zowel binnen onze eigen activiteiten als bij onze ketenpartners. De overstap van fossiele energiebronnen zoals kolen, olie en gas naar duurzamere alternatieven heet de energietransitie.
Zo pakken we de energietransitie aan
Efficiënter energiegebruik: Dankzij ons energie management systeem gaan we efficiënter met energie om. Dit systeem verbindt namelijk energiebronnen, energieopslagsystemen en energievoorzieningen tot een slim netwerk.
Inkoop van duurzame energie: In samenwerking met Eneco gaat Albert Heijn energie uit windpark EcoWende halen. Dit windpark zal vanaf 2027 naar verwachting 50% van onze stroombehoefte leveren. Hiermee gaan we verder dan het kopen van certificaten: we zorgen voor de bouw van nieuwe duurzame energiebronnen in Nederland.
Eigen energie opwekken: Waar mogelijk wekken we zelf onze eigen energie op, bijvoorbeeld met zonnepanelen. Al onze distributiecentra zijn voorzien van zonnepanelen, net als veel daken van Home Shop Centers en winkels.


Gasloos maken van onze winkels en distributiecentra: Bijna al onze eigen winkels zijn van het gas af. Ook onze distributiecentra maken we gasloos.
Anders koelen en vriezen: Chemische koudemiddelen hebben een grote impact op het klimaat. We verlagen de uitstoot van onze winkels door over te stappen op een milieuvriendelijker alternatief. Sinds 2015 voeren we bij elke verbouwing het natuurlijk koudemiddel CO₂ in voor onze koelingen, en bij nieuwe winkels is dit de standaard.
Transport met minder uitstoot: Steeds meer van onze bevoorrading en bezorging is elektrisch. Ons doel is om in 2030 al onze winkels emissievrij te bevoorraden en boodschappen emissievrij thuis te bezorgen. We investeren in laadpleinen bij distributiecentra, die zoveel mogelijk draaien op zelf opgewekte stroom. Met slimme routeplanning en laadstrategieën maken we elektrisch vervoer zo efficiënt mogelijk. Waar elektrisch transport nog niet mogelijk is, gebruiken we fossielvrije biobrandstoffen zoals bioLNG. Voor thuisbezorging bieden we de Buurtroute en Buurt Bezorgbundel aan: klanten kiezen dan voor een bezorgmoment waarop al ritten in de buurt gepland zijn. Dat scheelt kilometers en uitstoot.

Elke stap in de keten heeft impact op onze totale uitstoot. Ook de stappen die buiten onze eigen organisatie vallen, zoals het telen van gewassen, het houden van vee, het produceren van producten, transport naar distributiecentra, en afvalverwerking. Deze indirecte emissies uit de gehele keten noemen we scope 3.
Scope 3 omvat 99,7% van onze totale uitstoot. Het verminderen van deze uitstoot vraagt om goede samenwerking met leveranciers en om het informeren en inspireren van klanten om duurzamere keuzes te maken.
Scope 3:
samenwerking en reductie
Om onze scope 3-uitstoot te kunnen verminderen, is goed inzicht in de uitstoot van onze keten essentieel. Waar mogelijk verzamelen we primaire data van leveranciers – specifieke informatie over hun emissies. Voor een aantal productcategorieën verzamelen we ook rechtstreeks data bij boeren en telers, bijvoorbeeld binnen onze Beter voor Natuur & Boer-ketens.
Omdat de primaire data nog niet altijd volledig beschikbaar of van voldoende kwaliteit is, gebruiken we daarnaast secundaire data: gemiddelde waarden uit publieke bronnen, zoals land- of sectorgemiddelden.
Om een zo nauwkeurig mogelijk beeld te krijgen van onze uitstoot en reducties, maken we gebruik van hybride data: een combinatie van primaire en secundaire data. Deze inzichten helpen ons om gerichte acties te nemen en om te zorgen dat de verbeteringen, zoals het overstappen op groene stroom of andere teeltmethoden, ook zichtbaar worden in onze rapportages.
We nodigen al onze leveranciers jaarlijks uit te rapporteren over hun emissies aan Albert Heijn. Dit is ook sinds 1 januari 2025 als verplichting opgenomen in onze leverancierscontracten.
Inzicht als basis: onze uitstoot in kaart brengen
Onze aanpak op scope 3
De verschillende manieren om scope 3-uitstoot te verminderen in de keten, kan worden samengevat in acht Net Zero-drivers.
Net Zero-drivers
Betrekken van onze leveranciers
We werken samen met al onze leveranciers om onze scope 3-uitstoot te verminderen. Onder andere met onze strategische partners - leveranciers waarmee we intensief samenwerken - en met onze grootste A-merkleveranciers. Omdat we vergelijkbare gezamenlijke doelen en uitdagingen hebben, is nauwe samenwerking essentieel om onze doelstellingen te behalen. Daarbij ondersteunen we hen actief. Met onze strategische partners werken we met een incentive-structuur: zij ontvangen een bonus wanneer zij een afgesproken doel behalen op het gebied van productkwaliteit en duurzaamheid, zoals emissiereductie. In onze AGF-ketens financieren we dataverzameling op teler-niveau rondom o.a. klimaat, water en voedselverlies. Dit helpt leveranciers om hun eigen impact in kaart te brengen en zo gericht reductiemaatregelen te nemen. Binnen Beter voor Natuur & Boer ontvangen boeren een extra vergoeding bovenop de marktprijs om duurzaamheidsmaatregelen te kunnen uitvoeren.

Om al onze leveranciers te ondersteunen bij het in kaart brengen, berekenen en reduceren van hun emissies, is er de Kwaliteit & Duurzaamheid Hub. Hier vinden leveranciers online hulpmiddelen en e-learnings die hen helpen zelf aan de slag te gaan met hun emissies.
Praktische ondersteuning voor leveranciers
Betrekken van onze klanten
CO₂e-uitstoot bij producten
Wij geven klanten inzicht in de CO₂e-uitstoot van een deel van de Albert Heijn eigen merkproducten. Dit doen we op de productpagina’s op ah.nl en in de app. Daar wordt per product een inschatting gegeven van de hoeveel kilogram CO₂e-uitstoot per kilogram product, van landgebruik tot in de winkel. Voor een aantal producten is de CO₂e-waarde berekend met data vanuit onze eigen ketens en van onze eigen leveranciers. Voor andere producten gaat het om een inschatting op basis van secundaire bronnen. Dit verschil zie je terug in de formulering op de productpagina door de toevoeging 'inschatting'. Wil je weten hoe we de CO₂e-uitstoot (of de inschatting daarvan) precies berekenen?



CO₂e-uitstoot bij recepten
We stimuleren ook klimaatbewuster koken door het vermelden van de inschatting van de CO₂e-uitstoot bij de recepten in de Allerhande. De klant ziet de totale kilogram uitstoot per kilogram van het gerecht. Daarnaast worden er 5 categorieën getoond: ‘zeer laag’, ‘laag’, ‘gemiddeld’, ‘hoog’ en ‘zeer hoog’. Deze indeling is gekoppeld aan de hoeveelheid broeikasgas die – als het gaat om voedsel – per dag uitgestoot mag worden om de opwarming van de aarde te beperken tot 1.5 graad (volgens het Klimaatakkoord). Alleen als het recept in de categorie ‘zeer laag’ valt, betekent dit dat het past binnen de hoeveelheid broeikasgas die je dagelijks voor voedsel mag uitstoten volgens deze regels.
Bij de berekening van de inschatting van de CO2e-uitstoot van het recept wordt gekeken naar de CO₂e-uitstoot van de ingrediënten. Anders dan bij producten, telt ook de inschatting mee hoeveel uitstoot komt kijken bij het bereiden van het recept en het eten dat mogelijk wordt weggegooid.


Terug naar Duurzaam
Onze aanpak op scope 3
De verschillende manieren om scope 3-uitstoot te verminderen in de keten, kan worden samengevat in acht Net Zero-drivers.
Net Zero-drivers
Zo pakken we de energietransitie aan
Efficiënter energiegebruik: Dankzij ons energie management systeem gaan we efficiënter met energie om. Dit systeem verbindt namelijk energiebronnen, energieopslagsystemen en energievoorzieningen tot een slim netwerk.
Inkoop van duurzame energie: In samenwerking met Eneco gaat Albert Heijn energie uit windpark EcoWende halen. Dit windpark zal vanaf 2027 naar verwachting 50% van onze stroombehoefte leveren. Hiermee gaan we verder dan het kopen van certificaten: we zorgen voor de bouw van nieuwe duurzame energiebronnen in Nederland.
Eigen energie opwekken: Waar mogelijk wekken we zelf onze eigen energie op, bijvoorbeeld met zonnepanelen. Al onze distributiecentra zijn voorzien van zonnepanelen, net als veel daken van Home Shop Centers en winkels.
Onze doelstellingen
Onze klimaatdoelstellingen zijn opgesteld in lijn met het Science Based Targets Initiative (SBTi). Dit betekent dat we wetenschappelijk onderbouwde doelstellingen hanteren die bijdragen aan het beperken van de opwarming van de aarde tot maximaal 1,5˚C. Ons uiteindelijke doel is Net Zero: een uitstoot van netto nul.
De aarde warmt op en dat heeft grote gevolgen voor milieu, mens en dier. Albert Heijn voelt zich verantwoordelijk om grote en kleine stappen te zetten om onze uitstoot te verminderen - binnen onze eigen organisatie en samen met leveranciers. We zijn samen op weg naar Net Zero.
CO₂e-uitstoot bij recepten
We stimuleren ook klimaatbewuster koken door het vermelden van de inschatting van de CO₂e-uitstoot bij de recepten in de Allerhande. De klant ziet de totale kilogram uitstoot per kilogram van het gerecht. Daarnaast worden er 5 categorieën getoond: ‘zeer laag’, ‘laag’, ‘gemiddeld’, ‘hoog’ en ‘zeer hoog’. Deze indeling is gekoppeld aan de hoeveelheid broeikasgas die – als het gaat om voedsel – per dag uitgestoot mag worden om de opwarming van de aarde te beperken tot 1.5 graad (volgens het Klimaatakkoord). Alleen als het recept in de categorie ‘zeer laag’ valt, betekent dit dat het past binnen de hoeveelheid broeikasgas die je dagelijks voor voedsel mag uitstoten volgens deze regels.
Bij de berekening van de inschatting van de CO2e-uitstoot van het recept wordt gekeken naar de CO₂e-uitstoot van de ingrediënten. Anders dan bij producten, telt ook de inschatting mee hoeveel uitstoot komt kijken bij het bereiden van het recept en het eten dat mogelijk wordt weggegooid.


Betrekken van onze klanten
CO₂e-uitstoot bij producten
Wij geven klanten inzicht in de CO₂e-uitstoot van een deel van de Albert Heijn eigen merkproducten. Dit doen we op de productpagina’s op ah.nl en in de app. Daar wordt per product een inschatting gegeven van de hoeveel kilogram CO₂e-uitstoot per kilogram product, van landgebruik tot in de winkel. Voor een aantal producten is de CO₂e-waarde berekend met data vanuit onze eigen ketens en van onze eigen leveranciers. Voor andere producten gaat het om een inschatting op basis van secundaire bronnen. Dit verschil zie je terug in de formulering op de productpagina door de toevoeging 'inschatting'. Wil je weten hoe we de CO₂e-uitstoot (of de inschatting daarvan) precies berekenen?

Om al onze leveranciers te ondersteunen bij het in kaart brengen, berekenen en reduceren van hun emissies, is er de Kwaliteit & Duurzaamheid Hub. Hier vinden leveranciers online hulpmiddelen en e-learnings die hen helpen zelf aan de slag te gaan met hun emissies.
Praktische ondersteuning voor leveranciers

Om onze scope 3-uitstoot te kunnen verminderen, is goed inzicht in de uitstoot van onze keten essentieel. Waar mogelijk verzamelen we primaire data van leveranciers – specifieke informatie over hun emissies. Voor een aantal productcategorieën verzamelen we ook rechtstreeks data bij boeren en telers, bijvoorbeeld binnen onze Beter voor Natuur & Boer-ketens.
Omdat de primaire data nog niet altijd volledig beschikbaar of van voldoende kwaliteit is, gebruiken we daarnaast secundaire data: gemiddelde waarden uit publieke bronnen, zoals land- of sectorgemiddelden.
Om een zo nauwkeurig mogelijk beeld te krijgen van onze uitstoot en reducties, maken we gebruik van hybride data: een combinatie van primaire en secundaire data. Deze inzichten helpen ons om gerichte acties te nemen en om te zorgen dat de verbeteringen, zoals het overstappen op groene stroom of andere teeltmethoden, ook zichtbaar worden in onze rapportages.
We nodigen al onze leveranciers jaarlijks uit te rapporteren over hun emissies aan Albert Heijn. Dit is ook sinds 1 januari 2025 als verplichting opgenomen in onze leverancierscontracten.
Inzicht als basis: onze uitstoot in kaart brengen
Elke stap in de keten heeft impact op onze totale uitstoot. Ook de stappen die buiten onze eigen organisatie vallen, zoals het telen van gewassen, het houden van vee, het produceren van producten, transport naar distributiecentra, en afvalverwerking. Deze indirecte emissies uit de gehele keten noemen we scope 3.
Scope 3 omvat 99,7% van onze totale uitstoot. Het verminderen van deze uitstoot vraagt om goede samenwerking met leveranciers en om het informeren en inspireren van klanten om duurzamere keuzes te maken.
Scope 3:
samenwerking en reductie

Transport met minder uitstoot: Steeds meer van onze bevoorrading en bezorging is elektrisch. Ons doel is om in 2030 al onze winkels emissievrij te bevoorraden en boodschappen emissievrij thuis te bezorgen. We investeren in laadpleinen bij distributiecentra, die zoveel mogelijk draaien op zelf opgewekte stroom. Met slimme routeplanning en laadstrategieën maken we elektrisch vervoer zo efficiënt mogelijk. Waar elektrisch transport nog niet mogelijk is, gebruiken we fossielvrije biobrandstoffen zoals bioLNG. Voor thuisbezorging bieden we de Buurtroute en Buurt Bezorgbundel aan: klanten kiezen dan voor een bezorgmoment waarop al ritten in de buurt gepland zijn. Dat scheelt kilometers en uitstoot.

Gasloos maken van onze winkels en distributiecentra: Bijna al onze eigen winkels zijn van het gas af. Ook onze distributiecentra maken we gasloos.
Anders koelen en vriezen: Chemische koudemiddelen hebben een grote impact op het klimaat. We verlagen de uitstoot van onze winkels door over te stappen op een milieuvriendelijker alternatief. Sinds 2015 voeren we bij elke verbouwing het natuurlijk koudemiddel CO₂ in voor onze koelingen, en bij nieuwe winkels is dit de standaard.
Scope 1-2:
de energietransitie
Voor onze bedrijfsvoering hebben we energie nodig – voor verlichting, koeling, verwarming en transport. We nemen steeds meer maatregelen om de uitstoot hiervan te verminderen. Zo zetten we stappen richting het gebruik van 100% duurzame energie, zowel binnen onze eigen activiteiten als bij onze ketenpartners. De overstap van fossiele energiebronnen zoals kolen, olie en gas naar duurzamere alternatieven heet de energietransitie.
We werken continu aan het verbeteren van onze productdata, ook met terugwerkende kracht tot aan ons basisjaar 2018. In 2024 kregen we beter inzicht in de productgewichten van 2018, waardoor we de uitstoot-cijfers hebben bijgesteld.
Relatieve uitstoot van onze ingekochte producten (scope 3.1) in kilogram CO₂e per verkocht product.


Absolute uitstoot van onze ingekochte producten (scope 3.1) in kiloton CO₂e.
Uitstoot

97%
In 2024 waren
97% van alle eigen
winkels gasloos
Terug naar Duurzaam
Resultaten
In 2024 bevoorraadden wij winkels in Amersfoort, Amsterdam, Assen, Den Haag, Delft, Deventer, Dordrecht, Enschede, Eindhoven, Gouda, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Zwolle met emissievrije vrachtwagens.
Door deze wetenschappelijk onderbouwde doelen te volgen, leggen we een stevige basis voor een toekomst waarin we als organisatie en ketens onze impact op het klimaat aanzienlijk kunnen verminderen.
Voor scope 1 en 2 betekent dit dat minimaal 90% van de uitstoot moet worden gereduceerd en dat eventuele onvermijdbare emissies (maximaal 10%) worden gecompenseerd.
Voor scope 3 volgen we de sectorspecifieke FLAG-richtlijn (Forest, Land and Agriculture). Hierin is vastgelegd dat minimaal 72% van de uitstoot moet worden gereduceerd en dat het resterende deel (maximaal 28%) moet worden gecompenseerd via koolstofvastlegging in bijvoorbeeld bodems.
Wat verstaan we onder Net Zero?
Net Zero betekent niet dat we letterlijk geen uitstoot meer hebben. Een deel van de emissies blijft onvermijdelijk, omdat we te maken hebben met natuurlijke productiesystemen. Het betekent dat we onze uitstoot zoveel mogelijk reduceren, en alleen het resterende, onvermijdbare deel compenseren.

Het SBTi werd in 2015 opgericht door CDP, het UN Global Compact, het World Resources Institute (WRI) en het Wereld Natuur Fonds (WWF). Het initiatief ondersteunt bedrijven wereldwijd bij het opstellen van wetenschappelijk onderbouwde klimaatdoelstellingen, in lijn met het Klimaatakkoord van Parijs. Albert Heijn is via moederbedrijf Ahold Delhaize sinds 2019 aangesloten.
Over het Science Based Targets initiative (SBTi).
uitstoot van broeikasgassen in onze keten (scope 3).
Net Zero
uitstoot van broeikasgassen in onze eigen operaties (scope 1-2).
Net Zero
minder uitstoot van broeikasgassen in onze keten (scope 3) t.o.v. 2018.
45%
minder uitstoot van broeikasgassen in onze eigen operaties (scope 1-2) t.o.v. 2018.
50%
2050
2040
2030

Betrekken van onze leveranciers
We werken samen met al onze leveranciers om onze scope 3-uitstoot te verminderen. Onder andere met onze strategische partners - leveranciers waarmee we intensief samenwerken - en met onze grootste A-merkleveranciers. Omdat we vergelijkbare gezamenlijke doelen en uitdagingen hebben, is nauwe samenwerking essentieel om onze doelstellingen te behalen. Daarbij ondersteunen we hen actief. Met onze strategische partners werken we met een incentive-structuur: zij ontvangen een bonus wanneer zij een afgesproken doel behalen op het gebied van productkwaliteit en duurzaamheid, zoals emissiereductie. In onze AGF-ketens financieren we dataverzameling op teler-niveau rondom o.a. klimaat, water en voedselverlies. Dit helpt leveranciers om hun eigen impact in kaart te brengen en zo gericht reductiemaatregelen te nemen. Binnen Beter voor Natuur & Boer ontvangen boeren een extra vergoeding bovenop de marktprijs om duurzaamheidsmaatregelen te kunnen uitvoeren.
Duurzaam
Klimaat


