Duurzaam
Eiwittransitie
Scroll verder

De wereldbevolking groeit, en daarmee ook de vraag naar voedsel. Om iedereen te blijven voeden zonder het milieu teveel te belasten, is de beweging naar een meer plantaardig voedingspatroon belangrijk. Dit noemen we de eiwittransitie.
Eiwitten zijn een belangrijke voedingsstof en in de eiwittransitie ligt de focus op de verschuiving van dierlijke eiwitbronnen naar duurzamere plantaardige alternatieven. Met een groeiend assortiment, vernieuwende campagnes en samenwerkingen met partners werken we aan een toekomst waarin plantaardige eiwitten een groter onderdeel zijn van ons dagelijkse eetpatroon.
De voordelen van plantaardig
Meer plantaardig eten heeft veel voordelen. Het zorgt voor minder uitstoot van broeikasgassen, het verbruikt minder land en water, en het helpt biodiversiteit te beschermen. Voor de productie van plantaardige eiwitten is minder land nodig.
Daarnaast heeft de teelt van plantaardige eiwitten zoals bonen een positief effect op de bodem en wordt er veel stikstof en CO₂ vastgelegd. Daarnaast verlaagt een eetpatroon met minder vlees en meer volkoren graanproducten, peulvruchten, groenten, fruit en noten het risico op hart- en vaatziekten.
Het aanpassen van eetpatronen
Voor het aanpassen van eetpatronen is gedragsverandering nodig. Dit is een lang proces waarvoor herhaling en meerdere positieve ervaringen nodig zijn. Albert Heijn zet hierop in met campagnes, productinnovaties en prijsstrategieën. Hierdoor worden plantaardige alternatieven aantrekkelijker, zichtbaarder, betaalbaarder en toegankelijker. Vanuit onze rol in de maatschappij willen wij onze klanten inspireren en positief stimuleren om vaker voor plantaardig te kiezen.
Eiwittransitie
Resultaten

In 2030 willen we dat 60% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong is.
Verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong
Onze doelstelling
60,0%
doel
2030
44,5%
status
2023
44,2%
status
2024
Onze aanpak
AH Terra
AH Terra is onze eigen merklijn met plantaardige alternatieven voor dierlijke producten voor verschillende maaltijdmomenten. Met dit assortiment willen we het voor klanten makkelijker maken om vaker voor een plantaardig alternatief te kiezen. Het merk maakt deze producten beter zichtbaar en draagt zo bij aan hun populariteit. Daarom zien we AH Terra als een belangrijke aanjager van de overgang van een dierlijk naar een meer plantaardig eetpatroon.



‘Het is ongelofelijk inspirerend om te zien hoeveel supermarkten zich verbinden aan de doelstelling van 60% plantaardige eiwitten in 2030. Om dat mogelijk te maken moeten klanten verleid worden om uit hun comfortzone te stappen: proeven is geloven! De eiwittransitie is uitdagend, maar zoals het gaat met alle transities: voor we het weten zitten we in de versnelling de goede kant op.’
Isabel Boerdam
Oprichter Green Food Lab en Week Zonder Vlees
Betaalbaarheid
Betaalbaarheid speelt een belangrijke rol in de eiwittransitie. Mijn Albert Heijn Premium-leden en zakelijke klanten krijgen 10% korting op het hele Terra-assortiment. Ook bieden we AH Terra producten aan als Prijsfavorieten. Zo maken we plantaardige alternatieven aantrekkelijker en toegankelijker.
Receptinspiratie
In de AH app vinden klanten vegetarische en plantaardige recepten. Via een filter kunnen zij hier makkelijk op selecteren. Ook in het Allerhande weekmenu kan gekozen worden voor een volledig vega(n) weekmenu. Bij recepten met vlees en vis geven we een vega(n) tip. Ook zijn al onze verspakketten vegetarisch of plantaardig te bereiden, dankzij vegetarische bouillonblokjes en tips op de verpakking voor vegetarische en plantaardige vervangingen.


Terug naar Duurzaam
De wereldbevolking groeit, en daarmee ook de vraag naar voedsel. Om iedereen te blijven voeden zonder het milieu teveel te belasten, is de beweging naar een meer plantaardig voedingspatroon belangrijk. Dit noemen we de eiwittransitie.
Eiwitten zijn een belangrijke voedingsstof en in de eiwittransitie ligt de focus op de verschuiving van dierlijke eiwitbronnen naar duurzamere plantaardige alternatieven. Met een groeiend assortiment, vernieuwende campagnes en samenwerkingen met partners werken we aan een toekomst waarin plantaardige eiwitten een groter onderdeel zijn van ons dagelijkse eetpatroon.
Terug naar Duurzaam

‘Het is ongelofelijk inspirerend om te zien hoeveel supermarkten zich verbinden aan de doelstelling van 60% plantaardige eiwitten in 2030. Om dat mogelijk te maken moeten klanten verleid worden om uit hun comfortzone te stappen: proeven is geloven! De eiwittransitie is uitdagend, maar zoals het gaat met alle transities: voor we het weten zitten we in de versnelling de goede kant op.’

Isabel Boerdam
Oprichter Green Food Lab en Week Zonder Vlees

Receptinspiratie
In de AH app vinden klanten vegetarische en plantaardige recepten. Via een filter kunnen zij hier makkelijk op selecteren. Ook in het Allerhande weekmenu kan gekozen worden voor een volledig vega(n) weekmenu. Bij recepten met vlees en vis geven we een vega(n) tip. Ook zijn al onze verspakketten vegetarisch of plantaardig te bereiden, dankzij vegetarische bouillonblokjes en tips op de verpakking voor vegetarische en plantaardige vervangingen.
Betaalbaarheid
Betaalbaarheid speelt een belangrijke rol in de eiwittransitie. Mijn Albert Heijn Premium-leden en zakelijke klanten krijgen 10% korting op het hele Terra-assortiment. Ook bieden we AH Terra producten aan als Prijsfavorieten. Zo maken we plantaardige alternatieven aantrekkelijker en toegankelijker.
Onze aanpak
AH Terra
AH Terra is onze eigen merklijn met plantaardige alternatieven voor dierlijke producten voor verschillende maaltijdmomenten. Met dit assortiment willen we het voor klanten makkelijker maken om vaker voor een plantaardig alternatief te kiezen. Het merk maakt deze producten beter zichtbaar en draagt zo bij aan hun populariteit. Daarom zien we AH Terra als een belangrijke aanjager van de overgang van een dierlijk naar een meer plantaardig eetpatroon.
Eiwittransitie
In 2030 willen we dat 60% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong is.
Onze doelstelling
Resultaten
Verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong
60,0%
doel
2030
44,5%
status
2023
44,2%
status
2024
Het aanpassen van eetpatronen
Voor het aanpassen van eetpatronen is gedragsverandering nodig. Dit is een lang proces waarvoor herhaling en meerdere positieve ervaringen nodig zijn. Albert Heijn zet hierop in met campagnes, productinnovaties en prijsstrategieën. Hierdoor worden plantaardige alternatieven aantrekkelijker, zichtbaarder, betaalbaarder en toegankelijker. Vanuit onze rol in de maatschappij willen wij onze klanten inspireren en positief stimuleren om vaker voor plantaardig te kiezen.

De voordelen van plantaardig
Meer plantaardig eten heeft veel voordelen. Het zorgt voor minder uitstoot van broeikasgassen, het verbruikt minder land en water, en het helpt biodiversiteit te beschermen. Voor de productie van plantaardige eiwitten is minder land nodig.
Daarnaast heeft de teelt van plantaardige eiwitten zoals bonen een positief effect op de bodem en wordt er veel stikstof en CO₂ vastgelegd. Daarnaast verlaagt een eetpatroon met minder vlees en meer volkoren graanproducten, peulvruchten, groenten, fruit en noten het risico op hart- en vaatziekten.
Duurzaam
Eiwittransitie

