Duurzaam

Duurzamere producten

Scroll verder

Dagelijks vullen we zeven miljoen borden. We blijven stappen zetten om onze producten te verduurzamen. Voor risicovolle grondstoffen hanteren we inkoopeisen en nemen we, waar nodig, aanvullende maatregelen. En met keurmerken helpen we klanten om duurzamere keuzes te maken. Ook breiden we ons biologische assortiment steeds verder uit en maken we deze producten toegankelijker voor iedereen.

Biologisch

Onze doelstellingen

In 2026 een omzetaandeel van biologische onbewerkte aardappelen, groente en fruit (AGF) van 10%.

Resultaten

Omzetaandeel van biologische onbewerkte aardappelen, groente en fruit.

2023

8,1%

2024

9,1%

2026

10%

Cacaoketen

100%

2018

2028

In 2024 besloten we dat we vóór 2028 alle cacao in onze eigen merkproducten willen inkopen via Open Chain. Sinds 2018 kopen we de cacao voor onze Delicata-repen al in via Open Chain.

Andere doelstellingen

Naast deze doelstellingen heeft Albert Heijn nog diverse andere doelstellingen voor grondstoffen en producten. Deze worden verderop op deze pagina nader toegelicht.

Grondstoffen en producten

Sommige grondstoffen brengen sociale of ecologische risico’s met zich mee. Hieronder lichten we per grondstof toe welke stappen we zetten om de impact op mens en milieu te beperken. •Meer informatie over onze duurzaamheidseisen voor producten is beschikbaar via de Kwaliteit & Duurzaamheid Hub voor leveranciers.

Palmolie

Palmolie en palmpitolie worden in veel producten gebruikt vanwege de hoge efficientie van het gewas maar de productie ervan wordt regelmatig in verband gebracht met ontbossing van tropisch regenwoud. Daarom streven we naar 100% gesegregeerde RSPO-gecertificeerde palmolie en zetten we ons in voor sectorbrede actie voor het verduurzamen van de palmolieteelt.

Soja

Soja is een belangrijke eiwitbron, vooral in veevoer, maar de teelt ervan brengt risico’s met zich mee zoals ontbossing, landconversie en negatieve effecten op lokale gemeenschappen en mensenrechten. We streven naar soja die vrij is van ontbossing en landconversie, stimuleren de overgang naar alternatieve eiwitbronnen in veevoer en werken samen met leveranciers aan het verduurzamen van de sojateelt.

Vis, schelp- en schaaldieren

We vinden het belangrijk dat vis, schaal- en schelpdieren verantwoord worden gevangen of gekweekt. Daarom verkopen we alleen eigen merkproducten die MSC- of ASC-gecertificeerd zijn, als ‘low risk’ zijn beoordeeld of afkomstig zijn uit erkende verbeterprogramma’s. Daarnaast nemen we aanvullende maatregelen op het gebied van traceerbaarheid, duurzamer voer, dierenwelzijn, bijvangstbeperking en bescherming van kwetsbare leefgebieden.

Laura Jungmann
Verantwoordelijk voor duurzaamheid bij Albert Heijn

‘’Wij zijn trots op deze volgende stap in de keten op het gebied van het verduurzamen van ons eigen merk chocoladeassortiment. Daarbij inspireren wij graag de rest van de markt en laten zien dat het kan: eerlijkere en duurzamere cacao voor alle producten.’

De productie van cacao kent sociale en milieuproblemen, zoals kinderarbeid, lage inkomens en ontbossing. Daarom gebruiken we alleen Rainforest Alliance of Fairtrade gecertificeerde cacao in onze eigen merkproducten en werken we aan volledige traceerbaarheid en leefbare inkomens voor cacaoboeren, onder andere via Tony’s Open Chain.

Cacao

De teelt van bloemen en planten kan milieubelastend zijn en sociale risico’s met zich meebrengen in bepaalde productielanden. Albert Heijn is lid van het Floriculture Sustainability Initiative (FSI) en werkt samen met de sector aan verantwoorde productie en inkoop, CO-reductie en due diligence.

Bloemen en planten

Naast onze doelstellingen voor papieren en kartonnen verpakkingen, verduurzamen we ook het papier en hout in onze eigen merkproducten. We kiezen voor hout en papier met FSC- of PEFC-certificering om ontbossing en andere milieurisico’s uit te sluiten.

Papier en hout

Koffie en thee

De productie van koffie en thee heeft in sommige regio’s te maken met slechte arbeidsomstandigheden, lage inkomens en gevolgen van klimaatverandering. Alle eigen merk koffie en thee is Rainforest Alliance gecertificeerd, inclusief Rooibos en kruidenthee. Voor biologische producten accepteren we ook Fairtrade-certificering. Deze certificeringen dragen bij aan betere arbeidsomstandigheden, milieubescherming en een eerlijker inkomen voor boeren en arbeiders.

Rijst

De rijstteelt brengt risico’s met zich mee op het gebied van watergebruik, pesticiden, arbeidsomstandigheden en klimaatbestendigheid.

Alle droge varianten van onze eigen merk basmatirijst (niet-biologisch) zijn gecertificeerd volgens het Sustainable Rice Platform (SRP). SRP stelt eisen op milieu- en sociaal gebied, en ondersteunt boeren bij efficiënter watergebruik, vermindering van het gebruik van landbouwchemicaliën en aanpassing aan klimaatverandering.

Ons volledige biologische eigen merk rijstassortiment is Fairtrade-gecertificeerd.

Biologisch

Albert Heijn biedt al ruim 25 jaar biologische producten aan. Waar we ooit begonnen met biologische zuivel en groenten, hebben we nu bijna 1.900 biologische producten en het grootste biologische assortiment van de grote supermarkten in Nederland.

We streven ernaar dat het omzetaandeel van biologische onbewerkte aardappelen, groente en fruit (AGF) in 2026 10% bedraagt van onze totale onbewerkte AGF-omzet. Albert Heijn werkt samen met leveranciers, biologische boeren en telers om biologisch eten toegankelijker te maken. Voor veel dagelijkse boodschappen is er al een biologisch alternatief. En bij een groeiend aantal producten bieden we alleen nog de biologische variant aan. Klanten met een Mijn Albert Heijn Premium-abonnement ontvangen 10% korting op het biologische assortiment.

Keurmerken

Om onze klanten te helpen bij het kiezen voor duurzamere producten, maken we gebruik van keurmerken. Deze zijn makkelijk vindbaar, zowel op de verpakking als online, waar klanten eenvoudig kunnen filteren per keurmerk. Wanneer een ingrediënt maar een klein onderdeel van een product uitmaakt, kiezen we er soms voor om het keurmerk niet op de verpakking te tonen. Ook al is het op dat onderdeel wel gecertificeerd. Palmolie is hier een goed voorbeeld van. Vaak bevatten producten minder dan 2% palmolie. Het is niet te zien op de verpakking, maar alle palmolie in onze eigen merkproducten is gecertificeerd.

Veel van de keurmerken die wij gebruiken, zijn Topkeurmerken. Topkeurmerken zijn keurmerken die door Milieu Centraal zijn beoordeeld binnen de Keurmerkenwijzer en voldoen aan strenge eisen op het gebied van onafhankelijkheid en controleerbaarheid.

Streeckgenoten

Elke streek heeft zijn eigen smaken en specialiteiten. Onder de naam Streeckgenoten geven we lokale leveranciers en hun unieke streekproducten een podium.

Door het assortiment ook online beschikbaar te maken, kunnen klanten in heel Nederland streekproducten kopen en kennismaken met specialiteiten uit verschillende regio’s.

Documentatie en rapportages

Scroll verder

Koffie en thee

De productie van koffie en thee heeft in sommige regio’s te maken met slechte arbeidsomstandigheden, lage inkomens en gevolgen van klimaatverandering. Alle eigen merk koffie en thee is Rainforest Alliance gecertificeerd, inclusief Rooibos en kruidenthee. Voor biologische producten accepteren we ook Fairtrade-certificering. Deze certificeringen dragen bij aan betere arbeidsomstandigheden, milieubescherming en een eerlijker inkomen voor boeren en arbeiders.

Biologisch

Albert Heijn biedt al ruim 25 jaar biologische producten aan. Waar we ooit begonnen met biologische zuivel en groenten, hebben we nu bijna 1.900 biologische producten en het grootste biologische assortiment van de grote supermarkten in Nederland.

We streven ernaar dat het omzetaandeel van biologische onbewerkte aardappelen, groente en fruit (AGF) in 2026 10% bedraagt van onze totale onbewerkte AGF-omzet. Albert Heijn werkt samen met leveranciers, biologische boeren en telers om biologisch eten toegankelijker te maken. Voor veel dagelijkse boodschappen is er al een biologisch alternatief. En bij een groeiend aantal producten bieden we alleen nog de biologische variant aan. Klanten met een Mijn Albert Heijn Premium-abonnement ontvangen 10% korting op het biologische assortiment.

Streeckgenoten

Elke streek heeft zijn eigen smaken en specialiteiten. Onder de naam Streeckgenoten geven we lokale leveranciers en hun unieke streekproducten een podium.

Door het assortiment ook online beschikbaar te maken, kunnen klanten in heel Nederland streekproducten kopen en kennismaken met specialiteiten uit verschillende regio’s.

Documentatie en rapportages

Laura Jungmann
Verantwoordelijk voor duurzaamheid bij Albert Heijn

‘’Wij zijn trots op deze volgende stap in de keten op het gebied van het verduurzamen van ons eigen merk chocoladeassortiment. Daarbij inspireren wij graag de rest van de markt en laten zien dat het kan: eerlijkere en duurzamere cacao voor alle producten.’

Rijst

De rijstteelt brengt risico’s met zich mee op het gebied van watergebruik, pesticiden, arbeidsomstandigheden en klimaatbestendigheid.

Alle droge varianten van onze eigen merk basmatirijst (niet-biologisch) zijn gecertificeerd volgens het Sustainable Rice Platform (SRP). SRP stelt eisen op milieu- en sociaal gebied, en ondersteunt boeren bij efficiënter watergebruik, vermindering van het gebruik van landbouwchemicaliën en aanpassing aan klimaatverandering.

Ons volledige biologische eigen merk rijstassortiment is Fairtrade-gecertificeerd.

Naast onze doelstellingen voor papieren en kartonnen verpakkingen, verduurzamen we ook het papier en hout in onze eigen merkproducten. We kiezen voor hout en papier met FSC- of PEFC-certificering om ontbossing en andere milieurisico’s uit te sluiten.

Papier en hout

De productie van cacao kent sociale en milieuproblemen, zoals kinderarbeid, lage inkomens en ontbossing. Daarom gebruiken we alleen Rainforest Alliance of Fairtrade gecertificeerde cacao in onze eigen merkproducten en werken we aan volledige traceerbaarheid en leefbare inkomens voor cacaoboeren, onder andere via Tony’s Open Chain.

Cacao

De teelt van bloemen en planten kan milieubelastend zijn en sociale risico’s met zich meebrengen in bepaalde productielanden. Albert Heijn is lid van het Floriculture Sustainability Initiative (FSI) en werkt samen met de sector aan verantwoorde productie en inkoop, CO-reductie en due diligence.

Bloemen en planten

Soja

Soja is een belangrijke eiwitbron, vooral in veevoer, maar de teelt ervan brengt risico’s met zich mee zoals ontbossing, landconversie en negatieve effecten op lokale gemeenschappen en mensenrechten. We streven naar soja die vrij is van ontbossing en landconversie, stimuleren de overgang naar alternatieve eiwitbronnen in veevoer en werken samen met leveranciers aan het verduurzamen van de sojateelt.

Vis, schelp- en schaaldieren

We vinden het belangrijk dat vis, schaal- en schelpdieren verantwoord worden gevangen of gekweekt. Daarom verkopen we alleen eigen merkproducten die MSC- of ASC-gecertificeerd zijn, als ‘low risk’ zijn beoordeeld of afkomstig zijn uit erkende verbeterprogramma’s. Daarnaast nemen we aanvullende maatregelen op het gebied van traceerbaarheid, duurzamer voer, dierenwelzijn, bijvangstbeperking en bescherming van kwetsbare leefgebieden.

100%

Andere doelstellingen

Naast deze doelstellingen heeft Albert Heijn nog diverse andere doelstellingen voor grondstoffen en producten. Deze worden verderop op deze pagina nader toegelicht.

Palmolie

Palmolie en palmpitolie worden in veel producten gebruikt vanwege de hoge efficientie van het gewas maar de productie ervan wordt regelmatig in verband gebracht met ontbossing van tropisch regenwoud. Daarom streven we naar 100% gesegregeerde RSPO-gecertificeerde palmolie en zetten we ons in voor sectorbrede actie voor het verduurzamen van de palmolieteelt.

In 2024 besloten we dat we vóór 2028 alle cacao in onze eigen merkproducten willen inkopen via Open Chain. Sinds 2018 kopen we de cacao voor onze Delicata-repen al in via Open Chain.

2028

2018

Cacaoketen

10%

2026

9,1%

2024

8,1%

2023

Omzetaandeel van biologische onbewerkte aardappelen, groente en fruit.

Resultaten

In 2026 een omzetaandeel van biologische onbewerkte aardappelen, groente en fruit (AGF) van 10%.

Onze doelstellingen

Biologisch

Grondstoffen en producten

Sommige grondstoffen brengen sociale of ecologische risico’s met zich mee. Hieronder lichten we per grondstof toe welke stappen we zetten om de impact op mens en milieu te beperken. •Meer informatie over onze duurzaamheidseisen voor producten is beschikbaar via de Kwaliteit & Duurzaamheid Hub voor leveranciers.

Keurmerken

Om onze klanten te helpen bij het kiezen voor duurzamere producten, maken we gebruik van keurmerken. Deze zijn makkelijk vindbaar, zowel op de verpakking als online, waar klanten eenvoudig kunnen filteren per keurmerk. Wanneer een ingrediënt maar een klein onderdeel van een product uitmaakt, kiezen we er soms voor om het keurmerk niet op de verpakking te tonen. Ook al is het op dat onderdeel wel gecertificeerd. Palmolie is hier een goed voorbeeld van. Vaak bevatten producten minder dan 2% palmolie. Het is niet te zien op de verpakking, maar alle palmolie in onze eigen merkproducten is gecertificeerd.

Veel van de keurmerken die wij gebruiken, zijn Topkeurmerken. Topkeurmerken zijn keurmerken die door Milieu Centraal zijn beoordeeld binnen de Keurmerkenwijzer en voldoen aan strenge eisen op het gebied van onafhankelijkheid en controleerbaarheid.

Dagelijks vullen we zeven miljoen borden. We blijven stappen zetten om onze producten te verduurzamen. Voor risicovolle grondstoffen hanteren we inkoopeisen en nemen we, waar nodig, aanvullende maatregelen. En met keurmerken helpen we klanten om duurzamere keuzes te maken. Ook breiden we ons biologische assortiment steeds verder uit en maken we deze producten toegankelijker voor iedereen.

Duurzaam

Duurzamere producten